Goed vindbaar voor lokale klanten in Google

Ik wil goed vindbaar zijn in Google!

Dat is een quote van zo ongeveer iedere ondernemer. Want een goede vindbaarheid in Google zorgt ervoor dat je meer bereik en meer klanten zult hebben. Welke ondernemer wil dat nu niet?

Lokaal / regionaal

Google is een heel handig middel om bepaalde dingen op te zoeken. De kans is groot dat je er zelf ook regelmatig gebruik van maakt, of niet soms?

googleVeel mensen gebruiken het bijvoorbeeld om informatie op te zoeken over bepaalde onderwerpen. Alhoewel dit over het algemeen een redelijke manier kan zijn om dingen te vinden, maken mensen voor diensten vaak gebruik van zogenaamde lokale of regionale zoekwoorden.

Stel je nu eens voor dat je een probleem hebt met de afvoer van het toilet. Het loopt niet meer goed weg en de stank begint enorm toe te nemen. Je weet wat je nodig hebt, namelijk een loodgieter! Maar dat moet natuurlijk wel een loodgieter zijn uit de regio, niet een bedrijf dat 3 uur moet rijden om bij jou te komen. In zulke gevallen maken mensen dan ook veelvuldig gebruik van lokale zoekwoorden.

Iemand zoekt bijvoorbeeld op ‘loodgieter Amsterdam’ of een andere regio. Dit is dan ook waar het voor jou als bedrijf interessant wordt om gevonden te worden. Natuurlijk is een landelijke of zelfs internationale vindbaarheid voor bepaalde bedrijven ook erg interessant, maar de kansen liggen voor de meeste MKB bedrijven voornamelijk op het lokale vlak.

Lokale SEO

Om vindbaar te worden in Google zijn er grofweg 2 mogelijkheden:

  1. SEO of Zoekmachine optimalisatie; dit zorgt ervoor dat je website duidelijk is en autoriteit opbouwt in de ogen van Google en hierdoor krijg je een betere organische vindbaarheid. Dit zijn dus gratis bezoekers die op jouw website terecht komen.
  2. SEA / Adwords; Dit is het advertentie programma van Google, het zijn de advertenties die bovenaan in de resultaten staan. Je kunt hier redelijk eenvoudig adverteren en betaald Google een bedrag per klik. Het voordeel is dat je direct resultaten ziet, het nadeel is dat je steeds moet blijven betalen. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als de meer oplevert dan dat het kost.

seo zoekmachine optimalisatieVroeger was het optimaliseren van een website redelijk eenvoudig. Je moest ervoor zorgen dat de woorden waar mensen naar zochten voorkomen op de website / pagina. Google is door de jaren steeds slimmer geworden en tegenwoordig komt er veel meer bij kijken. Je wilt namelijk dat Google snapt waar de pagina over gaat (het onderwerp van de tekst moet overeenkomen met waar mensen naar zoeken) maar je wilt het ook niet overdrijven. Google’s algoritme is inmiddels zo slim dat ze kunnen achterhalen of je de boel probeert te manipuleren.

Ook wordt local seo schema een steeds belangrijker aspect, Google is namelijk bezig om met entiteiten te werken waardoor er ook steeds meer kansen komen. Maar het maakt het wel gecompliceerder. Daarom is het aan te raden om u door een gespecialiseerde consultant of bureau in te laten lichten over de verschillende mogelijkheden die er zijn. Sommige zaken zult u wellicht zelf kunnen doen, maar u kunt er ook voor kiezen om dit uit te besteden aan mensen die hier dagelijks mee bezig zijn.

Share